Kultur
Asii Kleist Berthelsen rykker op i A-ligaen
Den 22-årige grønlænder og FC København sikrede lørdag oprykning til dansk kvindefodbolds bedste række. For Asii bliver det et gensyn med toppen – denne gang i en langt større rolle.
Da FC København lørdag vandt 4-1 på udebane over Thisted FC, blev en mangeårig ambition til virkelighed.
Sejren sikrede nemlig københavnerne oprykning til A-ligaen, og for den grønlandske fodboldspiller Asii Kleist Berthelsen betyder det et gensyn med dansk kvindefodbolds bedste række.
For den 22-årige offensivspiller er det dog ikke blot oprykningen i sig selv, der gør oplevelsen særlig.
– Jeg har spillet i ligaen med Hjørring, da det hed Kvindeligaen. Men det er selvfølgelig en speciel følelse, fordi jeg denne gang har en større rolle, kommer det fra en meget glad Asii Kleist Berthelsen til Tusarfik.
Tidligere har hun været en del af Fortuna Hjørring og B93. Denne sæson skiftede hun til FC København, hvor hun hurtigt har fået en vigtig rolle på holdet.
Derfor føles oprykningen også anderledes end tidligere erfaringer med dansk topfodbold.
– Det har været en motivation for mig og for holdet at rykke op i ligaen, så at vi har sikret det nu er en virkelig fed følelse. Jeg er virkelig glad og glæder mig meget til at spille mod de bedste i Danmark, siger hun.
Grønland tilbage i toppen
Oprykningen betyder samtidig, at Grønland igen får en spiller i dansk kvindefodbolds bedste række.
I en årrække har grønlandske spillere markeret sig i dansk kvindefodbold, men det er sjældent, at spillere fra Grønland får en fast rolle på hold i den bedste række. Derfor vækker oprykningen også glæde hos Asii Kleist Berthelsen.
For FC København markerer oprykningen den foreløbige kulmination på et projekt, der begyndte for blot to år siden, da klubben overtog FC Damsøs licens i 2. division. Siden er det blevet til to oprykninger på stribe.
– Det er en stor forløsning endelig at være nået hertil. Det har været to år med oprykning til A-ligaen for øje, og det pres over så lang en periode er selvfølgelig udmattende. Det føles næsten som en dobbeltsæson med det ene mål, siger Asii Kleist Berthelsen.
Jagter stadig (en del) førsteplads
Selv om oprykningen nu er sikret, er sæsonen endnu ikke slut.
FC København har fortsat mulighed for at slutte på samme pointantal som FC Midtjylland, men midtjydernes markant bedre målscore gør førstepladsen vanskelig at nå.
– Hvis vi vinder kampen, så har vi lige mange point med FCM, men deres målscore er meget bedre end vores, så de har nærmest sikret førstepladsen. Men vi giver den selvfølgelig alt, hvad vi har efter en delt førsteplads, siger Asii Kleist Berthelsen.
Uanset udfaldet af den sidste kamp er den vigtigste målsætning allerede nået. For Asii Kleist Berthelsen venter der nu et gensyn med dansk kvindefodbolds bedste række – denne gang som en spiller, der har været med til at skabe vejen dertil.


