Samfund
Et regeringsgrundlag til fordel for grønlandske borgere
Folketingsmedlem Naaja Nathanielsen (Inuit Ataqatigiit) har under forhandlingerne til regeringsgrundlaget lagt vægt på at interesser for den grønlandske befolkning - både i Grønland og Danmark - blev sikret.
Artiklen er efterfølgende opdateret, for at tilføje svar på spørgsmål fra Tusarfik.
Inuit Ataqatigiit har valgt også at støtte den nye regering i Danmark, som har navngivet sig selv for Firkløverregeringen. Til spørgsmålet om hvilke forventninger Inuit Ataqatigiit har til den nye regering, svarer folketingsmedlem Naaja Nathanielsen:
– Vi forventer at regeringen lever op til dens ansvar og forpligtigelser i Grønland og for grønlandske borgere i Danmark. Det gælder både i forhold til øgede investeringer i bedre levevilkår og fysiske anlæg, men også i forhold til en anerkendelse og efterlevelse af vores rettigheder, som et oprindeligt folk. Og så er det vigtigt for IA at vi hele tiden bevæger os fra hensigter til reelle handlinger.
Hvordan vil Inuit Ataqatigiit sikre sig, at de medtagede områder i regeringsgrundlaget bliver realiseret?
– Vi vil løbende følge områderne tæt og presse på, for at initiativerne får ben at gå på. Det er en klar forudsætning for vores opbakning. Så det er den vedvarende og vedholdende indsats der allerede begynder i morgen, skriver Naaja Nathanielsen, som svar til Tusarfiks spørgsmål.
69 dage efter folketingsvalget og efter at den kongelige undersøger er blevet udskiftet frem og tilbage mellem Mette Frederiksen (Socialdemokratiet) og Troels Lund Poulsen (Venstre), har Socialdemokratiet, Moderaterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti fået underskrevet en regeringsgrundlag på Marienborg denne eftermiddag. Qarsoq Høegh-Dam (Naleraq) var indkaldt til møde kl. 11, mens Naaja Nathanielsen var inde kl. 11.30, hvor de hver især fik mulighed for at sikre deres krav.
– Efter langstrakte forhandlinger har Inuit Ataqatigiit netop tilkendegivet sin støtte overfor den nye danske regering. Vi har værdsat et tæt samarbejde med Naalakkersuisut og Naleraq i forhandlingerne. For Inuit Ataqatigiit har det været afgørende at sikre en forpligtende og respektfuld politik, der skal skabe mærkbare forandringer i vores samfund og støtte vores ambitioner om selvstændighed, skriver folketingsmedlem Naaja Nathanielsen (Inuit Ataqatigiit) i en pressemeddelelse.
Læs også: Qarsoq støtter den nye regering
– Den kommende danske regering forpligter sig til at fremrykke to særskilte rapporter om de juridiske faderløse og bortadopterede til i år, der skal danne grundlag for en undskyldning. Vores landsmænd, der i dag bærer konsekvenserne af de systemiske overgreb, har allerede ventet unødigt lang tid. Endeligt vil Inuit Ataqatigiit fremhæve den danske regerings løfte om at sikre overholdelse af oprindelige folks rettigheder i kongeriget Danmark på alle niveau, hvilket f.eks. skal styrke adgang til tolkning, hensyn til sprog og kultur og retssikkerhed, skriver Naaja Nathanielsen.
Den nye danske regering har i følge Inuit Ataqatigiit derudover forpligtet sig til at modernisere rigsfællesskabet i forhold til øget udenrigspolitiske beføjelser, at Tasiilaq inkluderes i den aftalte søkabel til Grønland og har afgivet løfte om videreudvikling af rammeaftalen med Naalakkersuisut, med fokus på boligområdet, kritisk infrastruktur og forsyningssikkerhed.
Vi forventer at regeringen lever op til dens ansvar og forpligtigelser i Grønland og for grønlandske borgere i Danmark. Det gælder både i forhold til øgede investeringer i bedre levevilkår og fysiske anlæg, men også i forhold til en anerkendelse og efterlevelse af vores rettigheder, som et oprindeligt folk. Og så er det vigtigt for IA at vi hele tiden bevæger os fra hensigter til reelle handlinger.


